Kako se osloboditi stresa na poslu – pobediti simptome i na koji način

Saznajte kako se osloboditi stresa na poslu, koji su simptomi kod muškaraca, a koji kod žena? Šta sve utiče na smanjenje stresa, koje vežbe raditi i kako upravljati stresom na radnom mestu?

Simptomi stresa su danas mnogobrojniji nego ranije i nije tajna da živimo u izuzetno stresnom i kompleksnom vremenu. Za savremenog čoveka je svaki dan stresan, a stres negativno utiče na kvalitet života.

Ukoliko ste pod stresom, naročito na poslu, to će se odraziti na produktivnost rada, na kolege ali i na porodicu. Stres je uzročnik mnogih opakih bolesti i treba ga sprečiti pre nego što Vas uzme pod svoje i zagospodari vašim životom.

Koji su simptomi stresa

Problem je nemoguće rešiti ukoliko ga ne prepoznate i ne suočite se sa njim. Svi stalno pominju tu strašnu reč „stres“, ali se slabo ko seti da radi na otklanjaju stresa.

Mnogi zapravo i ne prepoznaju kada su pod stresom i bore se svakodnevno sa nedostatkom energije i lošim raspoloženjem.

Ukoliko ne prepoznate simptome stresa još na samom početku i oslobodite ih se, simptomi će se nagomilati i prerasti u anksioznost ili depresiju. Stres utiče negativno na telo, tako da se možete suočiti i sa fizičkim bolovima.

Osam sati spavanja je sasvim dovoljno da bi ste se osećali dobro. Međutim, ukoliko se nakon osam i više sati spavanja budite polomljeni i fizički iscrpljeni, znači da ste pod stresom. Teško buđenje i noćne more žele da Vam ukažu da ste izloženi stresnim situacijama.

Neki ljudi spavaju i bude se umorni, dok neki drugi imaju problem sa nesanicom jer čitave noći razmišljaju i analiziraju svoje i tuđe postupke.

Kod ljudi koji žive pod stresom, smanjuje se želja za seksualnim aktivnostima, što dovodi do svađe sa partnerom.

Pod stresom ste ako svakodnevno brinete i oko najmarginalnijih stvari, zaboravljate, koncentracija Vam je slaba, ne možete se fokusirati, pesimistično gledate na život.

Stres kao strah i nervoza

Stres i strah nas u pojedinim situacijama spašavaju, npr. u saobraćaju zahvaljujući strahu izbegnemo kobni udes u poslednjoj sekundi.

Ukoliko ste suočeni sa stresom i strahom u istom trenutku, suše Vam se usta, pljuvačka se teško guta, koči se vilica i osećate škrgutanje zuba. Stresne situacije prouzrokovane strahom su praćene i znojenjem dlanova i stopala, zvonjavom u ušima, trešenjem tela.

Stres i nervoza su razlozi zbog kojeg se osećate napeto, a kada ste napeti, skloni ste konfliktnim situacijama. Ukoliko imate problem sa nemirom u sebi, znajte da imate problem sa nervozom.

Koji su fizički simptomi stresa

Ljudi izloženi stresnim situacijama pored toga što imaju problem sa spavanjem, imaju problem sa ishranom, a neretko se bore i sa porocima poput cigareta, alkohola, lakih i teških droga. Sve to dovodi do pojave bolova i bolesti.

Najčešći fizički simptom stresa je glavobolja. Tokom radne nedelje je telo napeto i za vreme vikenda kada napetost opadne, nastupi glavobolja. Glavobolje mogu postati hronični problem ili prerasti u migrenu.

Neki ljudi imaju problem sa glavoboljom, a neki sa stomakom. Bolovi u stomaku, dijareja, grčenje i napetost stomačnih mišića takođe spadaju među fizičke simptome stresa.

Kada ste direktno izloženi stresu dešava se ubrzano lupanje srca, otežano disanje, bolovi u plućima. Ljudi koji imaju problem sa anksioznošću i bez direktnog i spoljneg nadražaja osećaju ove fizičke simptome stresa.

Stresne situacije utiču negativno na imuni sistem. Ljudi se suočavaju sa nizom problema – alergije, kožne bolesti, akne i bubuljice, naglo mršavljenje i debljanje, gorušica, nezalečena prehlada.

Ljudi pod stresom zaboravljaju čak i vodu da pije, što dovodi do dehidratacije.

Među fizičkim simptomima stresa spadaju gubitak kose i gubitak zuba. Srčana aritmija, angina pectoris i infarkt su ozbiljne bolesti sa kojima se suočavaju ljudi izloženi konstantnom stresu.

Kada ste pod velikim stresom, telo i mozak se parališu i ne možete da se kontrolišete. Svaki deo tela radi za sebe i dok se ne dovedete u stanje „normale“ vaše telo je disfunkcionalno.

Ljudi koji imaju problem sa nervozom vremenom dobiju tikove i nesvesno grickaju nokte, vrpolje se jer ih ne drži mesto, neartikulisano hodaju. Takođe su skloni opsesivno-kompulsivnom ponašanju.

Simptomi stresa kod žena

Žene su danas izložene stresu više nego ikada. Od žene se i dalje očekuje da bude krotka domaćica, sveznajuća majka, stub porodice, ali se od nje očekuje i da izgleda besprekorno i da budu uspešna na poslu.

Ukoliko žena ne zadovolji makar jedan pomenuti aspekt ona je na meti osude i ogovaranja. U želji da zadovolji sebe i okolinu, žena je izložena svakodnevnim stresnim situacijama.

Biološki gledano, stres kod žena i muškaraca se razlikuje, jer se luče različiti hormoni tokom stresnih situacija. Žensko telo luči hormon oksitocin, koji tokom stresnih situacija ima umirujuće dejstvo na ženu. Kod muškaraca se luči testosteron koji uzrokuje agresivno ponašanje.

Kod žena koje su izložene stresu na poslu, na prvom mestu se javljaju bolovi u vratu i leđima. Činjenica je da je ženi mnogo teže da se zaposli, a vrlo često je manje plaćena od muškarca za isti posao.

U Srbiji je često stresno biti trudnica ili imati želju za detetom. Jer u tom slučaju znači da su Vam šanse da se zaposlite male, a ukoliko radite postoji šansa da ćete dobiti otkaz.

Žene izložene stresu su nervozne, razdražljive, neraspoložene, a u jednom trenutku postanu i agresivne.

Žene pod stresom imaju problem sa kožom, stomakom i glavom pre svega. Tu su nezaobilazni i problemi sa mesečnim ciklusom – bolne i neredovne menstruacije, obilno krvarenje.

Medicinska istraživanja su dokazala da je parodentoza zubi i desni posledica nagomilanih stresnih situacija.

Zdravlje i lepota su povezani i ukoliko žena naglo ostari, znači da je bila izložena stresnim situacijama.

Što se tiče depresije, podjednako su depresivni i muškarci i žene.

Simptomi stresa kod muškaraca

O simptomima stresa kod muškaraca se slabo priča jer se i dalje smatra da je muškarac koji priča o emocijama slab. Muškarci potiskuju i ne vide simptome stresa kod sebe, što utiče još gore po njihovo zdravlje.

Kada se priča o poslu i karijeri, od muškarca se očekuje da bude apsolutno uspešan, a ukoliko nije, on se oseća manje vrednim, postaje razdražljiv i sklon depresiji. Po muškarce je naročito stresno ukoliko izgube ili ne mogu da nađu posao.

Savremena istraživanja su pokazala da se muškarci mnogo teže nose sa stresom na poslu nego žene, jer se više boje neuspeha i otkaza. Hormon testosteron je glavni krivac gledano s biološke strane, a mediji i okolina posmatrano iz socijalnog aspekta.

Žene pod stresom imaju problem sa apetitom, dok su muškarci skloni konzumiranju alkohola u velikim količinama, a neretko se upuštaju i u konzumiranje raznih narkotika.

Muškarci pod stresom su skloniji visokom pritisku, srčanim problemima, dijabetesu.

Kod muškaraca je zdrav odnos prema ženama i seksu veoma bitan. Ukoliko je muškarac izložen svakodnevnom stresu, on menja stav prema ženama i teže se nosi sa njima. Muškarac koji žene doživljava kao problem sigurno se ne može nazvati srećnim. Vrlo često takvi muškarci počinju da se osamljuju, imaju problem sa erekcijom ili postanu seksualno devijantni.

Muškarci izloženi stresu su podložni gojenju ili naglom mršavljenju, sve zavisi od metabolizma i odnosa prema ishrani.

Kako se osloboditi stresa na poslu na najbolji način

Da biste imali novac za život, morate da imate posao. Što je posao odgovorniji i ozbiljniji to ste izloženiji stresnim situacijama.

Da ne biste dozvolili stresu da Vam dođe posla i glave, potrebno je osloboditi ga se.

Saznajte šta Vas vezano za posao najviše tišti – sam posao, plata ili atmosfera.

Ukoliko niste u situaciji da promenite posao, pokušajte da promenite stav prema poslu. Fokusirajte se na pozitivne, a ne na negativne aspekte vašeg posla. Razmišljajte o tome šta dobijate poslom, a ne samo šta gubite.

Častite sebe nečim finim na kraju dana, pa makar to bila samo šetnja ili dobar film. Planirajte put, druženje, izlaske.

Razmislite dobro, koji hobi bi Vas činio srećnim i ispunjenim. Vrlo često se na kraju hobi pretvori u posao.

Nemojte zaboraviti na doručak i ručak tokom radnog dana. Ljudi zaboravljaju da je glad uzročnik nervoznog ponašanja koje dovodi do slabljenja koncentracije i svadljivog raspoloženja. Budite siti na poslu i ne jedite „na brzaka“. U zimskom periodu imajte pored sebe čaj sa đumbirom.

Upravljajte stresom na radnom mestu

Nemojte sedeti prikovani za radnim stolom u zagušljivoj prostoriji satima. Otvorite prozor i udahnite vazduh punim plućima. Duboko disanje će Vam dosta pomoći u trenutku kada želite da izbacite stres iz sebe.

Ukoliko radite u zatvorenoj prostoriji, gledajte da se tokom dana prošetate po kancelariji i zgradi, možda čak i na par minuta da izađete napolje.

Gledajte da vam radni prostor bude sređen, negujte zelenu biljku, a samu prostoriju osvežite nekim citrusnim mirisom.

Zadatke na poslu poređajte po hitnosti i organizujte ih tako da ne biste radili nešto bitno u zadnji momenat.

Razgovarajte sa svojim kolegama i nadređenima. Ukoliko ne možete da održite pozitivnu atmosferu na poslu, nemojte je činiti negativnom.

Pričajte sa prijateljima otvoreno o problemima koje imate na poslu, jer će analiza problema i razgovor i te kako pomoći.

Vežbe za smirenje misli i smanjenje stresa

Glavni krivac za stres jesu „crne misli“ koje se nižu u glavi pojedinca. Tako posmatrano, glavni kreatori stresa smo mi sami. Međutim, sami po sebi nismo krivi jer mnogo toga od spolja utiče na kreiranje „crnih misli“.

Ljudi su podjednako opterećeni prošlim situacijama kao i onim koje će se tek desiti. To dovodi do toga da ljudi zaborave da žive u sadašnjosti. Ukoliko su Vam misli pune briga i ne rešavate sadašnje probleme, sigurno je da Vam ni budućnost neće biti najbolja jer ćete se osećati isto.

Kao što postoje vežbe za telo, tako postoje vežbe i za misli. Vežbe za smirenje misli nisu ništa drugo do vežbe protiv stresa.

Da bi ste smirili misli, morate svoje telo dovesti u stanje relaksacije. To možete postići toplom i mirišljavom kupkom. Svakodnevno tuširanje toplom vodom takođe utiče pozitivno jer se sve negativno spira sa vašeg tela. Poenta je da se tokom kupanja i tuširanja fokusirate na pozitivne misli i da zamišljate kako sve negativno odlazi u slivnik gde mu je i mesto.

Idealno bi bilo da možete da se bavite istočnjačkim veštinama poput joge ili tai-ćija. Pored brojnih video snimaka i knjiga, možete se ovim veštinama baviti i kod kuće.

U svakom slučaju, gledajte da se bavite nekom fizičkom aktivnošću i nemojte dozvoliti sebi da Vam se „telo ulenji“. Tom prilikom slušajte muziku koja vam prija, jer ako je nešto melem za dušu to je muzika.

U zavisnosti gde osećate napetost i šta Vas najviše boli, nađite odgovarajuće vežbe za taj deo tela i vežbajte svakog dana.

Vežbe disanja za opuštanje i mir

Najlakši način da se oslobodite stresa na poslu jeste duboko disanje stomakom.

Kada ste na poslu, ugrabite trenutak da zažmurite i dišete duboko na nos. Pre toga opustite sve mišiće u telu. Fokusirajte se na disanje. Kada se opustite, udahnite i dopustite stomaku da se podigne, potom izdahnite vazduh i uvucite stomak.

Preporučuje se da deset puta udahnete i izdahnete na isti način. Još bolje je ovu vežbu uraditi kod kuće na krevetu.

Pored telesnih vežbi, edukujte se o meditaciji i primenjujte je svakog dana. Opustite telo, zatvorite oči, dišite pravilno, duboko i očistite svoje misli od svega negativnog.

Meditacija je bila i ostala najbolja vežba za opuštanje psihe.

Mislite na svoje zdravlje i idite redovno na preglede, a da bi ste sve to mnogo brže obavili, bez čekanja u redovima, predlažemo Vam da obezbedite polisu zdravstvenog osiguranja. Bar za početak saznajte koje su sve prednosti ovog osiguranja.

Dokažite sebi da brinete o svom telesnom i mentalnom zdravlju, razmislite o životnom osiguranju kao sigurnosti, a i vidu štednje.

Povezani članci

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *