Provera polovnih vozila je jako bitna stvar pre kupovine. Kako da što bezbolnije kupite svoj idealni polovni automobil – kako se radi provera polovnih vozila, kako prepoznati loš dizel motor, kako proveriti benzinski motor, kako utvrditi da li je kilometraža vraćena i šta vam je sve potrebno od dokumentacije?
Saveti za kupovinu polovnog automobila
Zbog loše finansijske situacije i slabe platežne moći, ljudi u Srbiji uglavnom kupuju polovne automobile. Kupovina polovnog automobila može ali i ne mora biti rizik i stresno iskustvo.
Ukoliko se dobro i detaljno informišete, velike su šanse da kupite polovni automobil koji će vas dugo i pristojno služiti.
Za početak, nemojte previše verovati prodavcu jer njemu je u interesu da što bolje prođe. Nemojte se razočarati ukoliko automobil koji Vam se dopao ne izgleda na licu mesta isto kao na fotografijama.
S druge strane, budite svesni svog budžeta i nemojte očekivati da će neko prodati automobil ispod cene.
Kada kupujete polovni automobil, u budžet koji imate sračunajte eventualne popravke i kupovinu dodatnih delova. Koliko god dobar polovni automobil bio, svima se toplo preporučuje generalka nakon kupovine.
Raspitajte se koliko će koštati registracija.
Bez obzira na vrednost i model, gledajte da ne kupite automobil koji je pretrpeo saobraćajnu nesreću, koji je ukraden, koji je stariji nego što piše u dokumentima, čija kilometraža nije originalna.
Automobil gledajte po danu i slobodno ga zagledajte sa svih strana. Ukoliko sumnjate u svoje moći opažanja, povedite automehaničara u kojeg imate poverenja da on proveri stanje automobila.
Idealno je ukoliko automobil ima uredno vođenu servisnu knjižicu. Ljudi takođe vole da kupuju automobil od prvog vlasnika, ali je praksa pokazala da su te situacije retke.
Najveću glavobolju kupcima zadaju dileri polovnih vozila iz EU (na prvom mestu Nemačke). U Srbiju se uglavnom uvoze automobili sa promenjenom kilometražom – što je manja kilometraža, to je bolja i brža prodaja na štetu kupca.
Provera polovnih vozila u policiji
Najveća noćna mora kupcima jesu ukradeni polovni automobili. Broj šasije (tzv. VIN) je jako bitan i u situacijama ukradenog vozila prodavci imaju običaj da falsifikuju ceo deo gde je ispisan broj šasije. O tome treba voditi posebno voditi računa i obratiti se zvaničnim institucijama za pomoć.
Vozilo je legalno ukoliko zadovolji fizičku proveru broja šasije, motora i ostalih identifikacionih oznaka. I naravno, ukoliko prođe administrativnu proveru kojom se utvrđuje da li je automobil ukraden ili nije.
Dokumenta takođe moraju da prođu detaljnu proveru. Provera polovnih vozila se može uraditi u policiji ili u udruženju Auto-moto savez Srbije.
Na žalost, u poslednje vreme je učestala pojava falsifikovanih servisnih knjižica, a Srbija nijednim zakonom to nije regulisala. Da li je servisna knjižica falsifikovana, možete proveriti u nekom od većih i ovlašćenih servisa.
Kako prepoznati loš dizel motor
Dizelaši su veoma popularni u Evropi i prosečno pređu godišnje 40.000 kilometara.
Kako kupci u Srbiji ni u ludilu neće kupiti vozilo sa velikom kilometražom, dileri je smanjuju. Nakon kupovine dizelaša sa smanjenom kilometražom, kupci potroše dosta para na pumpe, turbine i nove dizne. Tako gledano, bolje je kupiti benzinac koji je sigurno prešao manje, nego dizelaša za kojeg ne može da se utvrdi koliko je prešao.
Kada kupujete dizelaš, najbitnije je startovati motor na temperaturi ispod nule. Ukoliko se automobil teško pali i puno vergla, to je loš znak.
Na žalost, u Srbiji se prodaje najlošije gorivo u Evropi, a dizelaši traže kvalitetno gorivo. Znači, dizelaši troše manje, ali su zahtevniji što se goriva tiče.
Na osnovu boje izduvnih gasova možete dosta zaključiti u kakvom je stanju motor. Ukoliko je dim crne boje, znači da postoji problem sa sistemom za ubrizgavanje goriva. Ukoliko je dim plav, znači da motor nije u najboljem stanju.
Jako su bitne probne vožnje, naročito uzbrdicom. Ukoliko se vožnja uzbrdicom odvija normalno bez problema u konstantnom radu, znači da je sve u redu sa motorom.
Kako proveriti benzinski motor
Probne vožnje su veoma bitne kako bi se utvrdilo stanje motora. Motor bi trebalo da radi mirno, bez naglih trzaja i oscilacija. Obratite pažnju na zvuk motora tokom vožnje. Ukoliko primetite neki neobični zvuk, gledajte da otkrijete izvor i uzrok tog zvuka.
Gledajte da probna vožnja malo potraje jer na osnovu petominutne vožnje po ravnom putu nećete utvrditi ništa.
Pre startovanja, poželjno je proveriti stanje ulja. Kada startujete motor, posmatrajte ulaz šipke za proveru ulja – plavičasti dim je loš signal.
Ukoliko je motor sveže opran, najverovatnije prodavac želi da sakrije da negde curi ulje.
U nekom od servisa uradite merenje kompresije.
Kada pritisnete papučicu za gas i naglo je pustite, obrtaji treba da rastu i padaju postepeno.
Obratite pažnju na spojeve motora. Ukoliko je silikon na njima providan, znači da je motor otvaran.
Kako otkriti da li je kilometraža na automobilu vraćena
Ukoliko je polovni automobil za koji ste zainteresovani stariji, a pređena kilometraža mala, to znači uglavnom samo jedno – da je kilometraža namenski smanjena.
Na žalost, još uvek nije moguće utvrditi koliko je tačno kilometraža smanjena kod skoro svih automobilskih brendova (izuzetak je Renault).
Kilometraža se ne menja u Srbiji, već na auto-placevima u Nemačkoj, Italiji, Francuskoj. Kada automobil stigne u Srbiju, carini se na vraćenu kilometražu. Ukoliko uporedite strane sajtove sa domaćim, primetićete da za iste modele u Srbiji piše manja kilometraža nego na inostranim sajtovima.
Za početak, budite sigurni u starost i poreklo, odnosno uđite u trag istorije polovnog automobila.
Da li je veliko odstupanje između opšteg stanja u kojem se automobil nalazi i kilometraže koja je navedena? U većini slučajeva znači sledeće – što je automobil pohabaniji, to je kilometraža veća. To važi i za enterijer automobila, što je sve unutra izlizanije i pohabanije, to je pokazatelj da je automobil dosta prešao.
Obratite pažnju na stepen pohabanosti papučice za gas, kvačilo i kočnicu.
Ukoliko je pneumatik nov, a profil pohaban, to znači da je automobil dosta prešao. Starost pneumatika možete otkriti na boku (prve dve cifre pokazuju nedelju, a sledeće dve godinu proizvodnje).
Postoje servisi koji se bave utvrđivanjem vraćene kilometraže.
Sve što vas zanima vezano za proveru polovnih vozila, možete se obratiti Aleksandru Todoroviću i portalu Najbolji auto.
Posvetite se papirima – servisnoj knjižici, računima izdatim u servisima nakon izvršenih popravki, potvrdi o tehničkoj ispravnosti automobila.
Kupovina polovnog automobila – dokumentacija i procedura
Ugovor o kupoprodaji automobila mora biti overen kod notara ili u Sudu, a podaci moraju biti tačni (nikako lažirani). Za kupoprodajni ugovor je neophodno prisustvo prodavca i kupca, lične karte i saobraćajna dozvola.
Sledeći korak podrazumeva odlazak u Poresku upravu (opština prodavca) i plaćanje poreza. Porez se plaća u visini od 2,5% procenjene vrednosti automobila po postojećem katalogu Auto-moto saveza Srbije.
Nakon odjave automobila, neophodno je izvršiti promenu vlasnika u nadležnoj Policijskoj upravi. Da bi ste dobili saobraćajnu dozvolu na ime kupca, potrebno je priložiti poništenu staru saobraćajnu dozvolu, kupoprodajni ugovor i dokaz da je porez plaćen, ličnu kartu, staru polisu, uplatu za administrativnu taksu i novu saobraćajnu dozvolu.
Primer kupoprodajnog ugovora možete naći na sajtu Registracija vozila. Na pomenutom sajtu je taksativno pobrojano kako izvršiti prenos vlasništva sa fizičkog na pravno lice i obratno.
Ništa u životu nije sigurno, ponajmanje nije sigurna kupovina polovnog automobila. Međutim, ukoliko ste dobro informisani i naoružani strpljenjem, teško da će vas prodavac nasamariti.
Slično je i sa kasko osiguranjem. U koliko ga posedujete, smanjuju se šanse da će jedan mali problem vezan za vaš automobil postati veći ili ostati nerešen.
Ovde možete proveriti koja je cena najpovoljnijeg kasko osiguranja za Vaš automobil.