Avion je bio i ostao najbezbednije i najefikasnije prevozno sredstvo, ali i najskuplje. Za stanovnike siromašnih zemalja, kao što je Srbija, let avionom se tretira kao luksuz.
Srećom, sa američkom kompanijom Southwest Airlines, na svetsku scenu stupaju niskobudžetne tj. low-cost kompanije. Low-cost kompanije karakteriše niska cena avionskih karata, dostupna čak i prosečnom srpskom buđelaru.
Šta je low-cost
Početkom devedesetih su u Evropi krenule sa poslovanjem, po uzoru na američki biznis model, low-cost kompanije The British Ryanair i Easy Jet.
Biznis model klasičnih avio-kompanija se razlikuje drastično od low-cost avio-kompanija, ali najbitnije je jedno – bezbednost je zagarantovana bez obzira da li kartu platite 400 ili 40 evra.
U slučaju low-cost kompanija, putnik je u obavezi da plati dodatno za hranu, piće, prtljag itd. Karte se prodaju isključivo putem interneta ili call-centra, dok su administracija i menadžment svedeni na minimum.
Letovi sa low-cost kompanijama se odvijaju uglavnom između manjih aerodroma, dok se veći i prometni „izbegavaju“.
Let sa low-cost kompanijom je odlično rešenje za sve one koji žele da vide svet bez podizanja kredita za otplatu avionske karte.
7 bitnih činjenica o low-cost kompanijama
Glavni adut svake low-cost kompanije je, ponovićemo, niska cena avio-karata. Zbog niskih cena karata, mnogi su skeptični i nepoverljivi prema low-cost kompanijama.
Međutim, nema razloga da budete sumnjičavi. Mi Vam navodimo činjenice koje se vezuju za low-cost letove.
1. Low-cost kompanije su podjednako bezbedne koliko i klasične avio-kompanije
Low-cost kompanije se ne igraju sa sudbinom svojih zaposlenih i putnika. Potpuno je pogrešno ukoliko verujete da Vam je bezbednost ugrožena jer ste cenu karte platili 10 evra, a ne 250 evra.
Na listi deset najvećih avionskih nesreća na svetu, samo jednu je učinila low-cost kompanija, dok su za preostalih devet zaslužne regularne avio-kompanije.
I najmanja avio-kompanija zna da je za njen biznis jako loše ukoliko se desi neka nesreća zbog loše bezbedonosne politike.
2. Plaća se prtljag
Pre bilo kakvog pakovanja, dobro se raspitajte oko prtljaga. U većini slučajeva se ručni prtljag ne naplaćuje. Međutim, morate ispoštovati pravila vezana za težinu i dimenzije torbe koju nameravate da unesete sa sobom.
Uglavnom se dozvoljena težina ručnog prtljaga kreće između 7 i 10 kilograma.
Za velike kabinske torbe se naplaćuje dodatno, i pre leta se raspitajte koliko to zadovoljstvo košta. Vodite računa da ispoštujete pravila kompanije vezano za dimenzije i težinu torbe, kako ne biste digli ruke od putovanja na samom aerodromu zbog viška kilograma.
3. Hrana i piće se naplaćuju
Kada letite regularnom kompanijom, u cenu karte su uključeni obrok (jedan ili više njih) i piće. Kada letite low-cost kompanijom, ukoliko želite nešto da pojedete ili popijete (u većini slučajeva čak i vodu), biće Vam naplaćeno.
4. Odštampajte kartu
Obavezno proverite sa kompanijom da li je neophodno odštampati kartu. Osim Ryan Air, niko ne opominje putnike na to, a trebalo bi. Zato je bolje sprečiti nego lečiti tj. odštampati kartu na vreme.
5. Usluga nije gora u low-cost kompaniji
Hoće li ili neće usluga biti dobra, nema veze sa time da li putujete low-cost ili regularnom kompanijom. Neuslužnost i neljubaznost kabinskog osoblja, kašnjenje ili otkazivanje leta, gubljene prtljaga su podjednako (ne)zastupljene i kod jednih, i kod drugih.
6. Enterijer aviona je skroman
Avion je avion, kako god ga okrenete spolja svaki izgleda isto. Ono u čemu se razlikuju avioni low-cost od regularnih kompanija jeste enterijer. Sedišta su uglavnom mala, jastučići tvrdi, a u većini aviona nema ekrana ispred putnika tako da je poželjno poneti knjigu ili magazin.
7. Proverite gde je aerodrom na Google mapi
Vrlo često niskobudžetne kompanije sleću na male aerodrome koji su udaljeni od velikih gradova.
Proverite pre leta gde se nalazi aerodrom na koji slećete, koliko je udaljen i kako stići do željene destinacije.
Najbolje low-cost kompanije na svetu
Lista top 10 najboljih low-cost kompanija na svetu je napravljena pažljivo od strane stručnih lica na osnovu istraživanja koja uključuju iskustva putnika.
10. IndiGo
IndiGo je privatna indijska low-cost kompanija sa sedištem u gradiću Gurgaon, 32 kilometra udaljenom od Nju Delhija.
IndiGo se lansirao 2006. godine i smatra se najbržom rastućom avio-kompanijom u Indiji. Već sedam godina za redom se IndiGo proglašava najboljom low-cost kompanijom Centralne Azije i Indije.
Prošle 2017. godine je IndiGo opslužio 46 miliona ljudi.
Kompanija trenutno poseduje oko 160 aviona i povezuje gradove u Indiji.
Prvi internacionalni let je uspostavljen 2011. godine između Nju Delhija i Dubaija. Pored Dubaija, IndiGo avioni sleću u Singapur, Bangkok, Šarjah, Dohu, Kathmandu, Maskatu u Omanu.
Putnici vole ovu kompaniju zbog profesionalnog kabinskog osoblja, jeftinih karata i raznih povoljnosti.
9. Azul Brazilian
Azul Brazilian je brazilska avio-kompanija sa sedištem u predgrađu metropole Sao Paolo. Kompanija posluje od 2008. godine. Vlasnik ove kompanije je ujedno i vlasnik low-cost kompanije Jet Blue.
Azul inače znači „plavo“. Drugo predlagano ime za ovu kompaniju je bilo Samba.
Najveći broj letova se odvija unutar Brazila, ali postoji i konekcija sa Okeanijom, Severnom Amerikom (SAD i Kanada), Karibima i Centralnom Amerikom, Azijom i Evropom. Nama najbliži aerodrom na koji sleće Azul Brazilian je zagrebački.
U vlasništvu kompanije se nalazi 126 aviona. Avioni su moderni, a ukoliko ste na internacionalnom letu možete gledati filmove ili slušati muziku.
Pored toga što je završio na listi top 10 najboljih low-cost kompanija na svetu, Azul Brazilian se smatra najboljom niskobudžetnom kompanijom Južne Amerike, dok je njihovo kabinsko osoblje ponelo titulu najboljeg kabinskog osoblja Južne Amerike.
8. West Jet
Kompanija West Jet je kanadska, sa sedištem u Kalgariju. West Jet leti od 1996. godine. Nastao je kao jeftina alternativa nasuprot velikim kanadskim regularnim kompanijama.
West Jet je druga najveća kanadska avio-kompanija koja saobraća najviše unutar Kanade, ali ima i svoje internacionalne letove. West Jet je povezan sa SAD-om (uključujući i Havaje), Kubom, Evropom, Meksikom, Centralnom Amerikom i Karibima.
Što se tiče evropskih gradova, konekcija je uspostavljena sa Parizom, Dablinom, Glazgovom, Londonom.
Poseduje 126 aviona, a brojka zaposlenih se kreće oko 10.000. Avioni su udobni, a let bezbedan. West Jet dnevno opsluži oko 45.000 putnika.
7. Air Asia X
Air Asia X je malezijska low-cost kompanija, ćerka velike kompanije Air Asia. Ona posluje od 2007. godine. Prvi uspostavljeni let je bio na relaciji Kuala Lumpur Malezija – Zlatna Obala Australija.
Air Asia X povezuje destinacije unutar Azije, ali postoje letovi do Australije, Novog Zelanda i SAD-a. Air Asia X je povezana sa Pekingom, Šangajem, Osakom, Istanbulom, gradom Džeda (Saudijska Arabija) i indijskim gradom Surat. Slogan kompanije je – Now everyone can fly xtra long. Planiraju da se povežu sa Parizom i Londonom.
Postoji i indonežanski Air Asia X i tajlandski Air Asia X.
Trenutno su u vlasništvu kompanije 22 aviona. Air Asia X je ponosni nosilac titule low-cost kompanije koju odlikuju najudobnija sedišta. Zapravo, putuje se premijum klasom koja je definisana između ekonomske i biznis klase.
6. Jetstar Airways
Jetstar Airways je australijska low-cost kompanija sa sedištem u Melburnu. Radi se o pomoćnoj kompaniji velike kompanije Qantas. Jetstar Airways je nastao kao odgovor na konkurenciju koju je Qantas video u drugim australijskim avio-kompanijama.
Jetstar Airways već pet godina za redom dobija titulu najbolje low-cost kompanije Australije i Okeanije. Putnici naročito hvale udobnost i primamljive cene karata.
Trenutno kompanija broji 71 avion.
U takozvanoj Jetstar grupi čiji otac je Qantas spadaju i low-cost kompanije Jetstar Asia Airways, Jetstar Pacific Airlines i Jetstar Japan.
Kompanija posluje pod sloganom – All day, every day, low fares. Pored letova unutar Australije, ova kompanija je uspostavila konekcije sa Tajlandom, Indonezijom, Vijetnamom, Kambodžom, Japanom, Kinom (uključujući Makao, Tajvan i Hong Kong), Singapurom, Filipinima, Havajima.
5. Virgin America
Virgin America se smatra najboljom low-cost kompanijom koja saobraća unutar SAD-a i čitave Severne Amerike. Posluje od 2004. godine sa sedištem u San Francisku.
Virgin America je prodata za 2,6 milijardi dolara kompaniji Alaska Airlines. Trenutno je neizvesno u kom pravcu će se kretati budućnost ove kompanije.
Ukupni broj aviona je 67. Enterijer aviona odlikuje udobnost, nesvakidašnja za low-cost kompanije.
Virgin America povezuje mesta unutar SAD-a, a što se tiče internacionalnih letova, uspostavljena je konekcija sa Meksikom.
4. Easy Jet
Easy Jet je britanska low-cost kompanija sa sedištem u Londonu (aerodrom Luton) koja posluje i vlada nebom Evrope već 24 godine.
Easy Jet je ubedljivo najomiljenija i najbolja low-cost kompanija među Evropljanima. Putnici kao prednost pored jeftinih karata ističu i uslužnost kabinskog osoblja. Kabine inače nisu podeljene na klase.
Kompanija poseduje oko 230 aviona i povezuje 800 gradova unutar Evrope. Za Easy Jet radi oko 11.000 ljudi.
Nema grada u Evropi sa kojim ova kompanija nije uspostavila saradnju, uključujući i Beograd (aerodrom Nikola Tesla). Sa kompanijom Easy Jet možete iz Beograda leteti do Berlina, Bazela i Ženeve.
Easy Jet leti i do Maroka, Egipta i Izraela.
Rezervišite svoj let iz Beograda – www.easyjet.com
3. Jet Blue Airways
Na listi top 10 najboljih low-cost kompanija na svetu se našla i američka Jet Blue Airways sa sedištem u Nju Jorku. Kompanija posluje od 1998. godine i trenutno se smatra šestom najvećom američkom avio-kompanijom.
Pored gradova u SAD-u, Jet Blue Airways leti do Meksika, Kariba, Centralne Amerike, Kanade. Za ovu 2018. godinu se planira povezivanje sa Evropom.
Kompanija poseduje 243 aviona.
Za letove unutar Amerike ne postoji bolja i jeftinija opcija od kompanije Jet Blue Airways.
2. Norwegian
Norwegian važi za najkontroverzniju low-cost kompaniju na svetu, jer zna da nokautira svoju konkurenciju, naročito ako je američkog porekla.
Radi se inače o norveškoj kompaniji koja posluje od 1993. godine.
Norwegian je treća najveća low-cost kompanija u Evropi, šesta u svetu, i prva u Norveškoj. Već četiri godine za redom Norwegian zvanično biva proglašavan najboljom low-cost kompanijom Evrope. Ovenčan je i mnogim drugim nagradama, na skoro svim poljima bitnim za opstanak jedne avio kompanije.
Pored letova koji se odvijaju unutar skandinavskih zemalja i Finske, Norwegian je povezan sa SAD-om, Evropom, Bliskim Istokom, Argentinom, Singapurom.
Norwegian posluje sa aerodromom u Prištini i sa aerodromima u Hrvatskoj (Zagreb, Split, Dubrovnik).
U vlasništvu kompanije se trenutno nalazi 51 avion. Norwegian može da se pohvali humanitarnim radom za UNICEF.
1. Air Asia
Prvo mesto na listi top 10 najboljih low-cost kompanija na svetu već nekoliko godina za redom zauzima Air Asia.
Air Asia je malezijska kompanija sa sedištem u Kuala Lumpuru. Posluje i leti već 24 godine.
Glavni menadžer je uspeo da u poslednjih 15 godina jednu sasvim malu i neprimetnu kompaniju pretvori u aždaju koja vlada nebom. Air Asia nosi titulu najbolje low-cost kompanije na svetu. Putnici kao prednost ističu ljubaznost kabinskog osoblja, predusetljivost zaposlenih u korisničkom servisu i poslovnost menadžmenta.
Air Asia broji 92 aviona.
Low-cost letovi iz Niša
Na aerodrom Konstantin Veliki u Nišu sleću dve velike low-cost kompanije – mađarski Air Wizz i irski Ryan Air.
Niš je zahvaljujući ovim kompanijama povezan sa sledećim gradovima u Evropi – Bazelom, Milanom, Dortmundom, Bratislavom, Malmeom, Cirihom, Berlinom, Dizeldorfom, Stokholmom, Memingenom.
Low-cost letovi iz Niša su veoma povoljni. Do pomenutih gradova možete leteti iz Niša u jednom pravcu čak i za 10 evra.
Pre nego što rezervišete svoju ultra povoljnu avionsku kartu preko jedne od navedenih low-cost kompanija, ne zaboravite na putno zdravstveno osiguranje.
Ovde možete saznati koliko bi za Vas koštalo i šta sve pokriva putno osiguranje.